En aplicació de l'article 125 de la Llei del Codi de Circulació de data 10/6/99, en el seu apartat d) que dóna potestat a l'autoritat governativa competent per ordenar controls preventius d'alcoholèmia, el Govern en la seva sessió de data 28/6 ha acordat autoritzar al Cos de Policia a efectuar una campanya de controls preventius d'alcoholèmia.
Els controls s'efectuaran entre els dies 1 de juliol i 31 d'agost, durant les 24 hores i en tot punt de la xarxa viària andorrana.
Les campanyes de controls preventius d'alcoholèmia estan donant el seu fruit, tot i que es tracta d'una mesura amb un impacte a llarg plaç. Per un costat :
a) s'ha aconseguit reduir la xifra de persones conduint sota els efectes de l'alcohol: en la memòria de la Fiscalia dels anys 2003-2004 es recull la xifra de 347 causes referides a la conducció de vehicles automòbils sota la influència de begudes alcohòliques, mentre que en la memòria del període 2004-2005 la xifra es redueix a 310, tot i que el Cos de Policia va registrar un lleuger augment en el nombre total de persones controlades l'any 2005. Les dades de la Policia indiquen que quan l'any 2000 es va imposar aquesta mesura, aproximadament el 8% de les persones controlades donaven positiu mentre que la darrera campanya efectuada l'estiu del 2005, continuant la tònica descendent dels anys precedents situava els positius en un 3,97%. Ha minvat també la taxa, reduint-se notablement el grau d'alcoholèmia detectat.
Es pot dir que s'ha aconseguit conscienciar al conductor del risc que comporta el consum d'alcohol al volant.
b) Pel que fa directament a la relació entre la sinistralitat i la conducció baix els efectes de l'alcohol s'ha aconseguit també una reducció important. L'any 2001 el 18% dels accidents amb ferits estaven relacionats amb l'alcohol. L'any 2004 s'havia reduït la xifra al 5%, mentre que l'any 2005 ha disminuït encara més fins el 4,59%.
Ha disminuït el nombre d'accidents amb ferits i ha disminuït el nombre de ferits.
Com en d'altres anys doncs anunciem aquesta campanya, donat el seu volgut efecte preventiu i dissuasiu. Es tracta doncs d'evitar les conductes de risc que posen en perill als usuaris de la carretera i augmentar la seguretat de tots plegats.
Cal fer també esment que amb l'aplicació del nou Codi Penal, les conseqüències jurídiques del delicte de conducció sota la influència de begudes alcohòliques han augmentat.
En efecte, el nou Codi Penal, vigent des del 23/9/2005 no fa referència a cap taxa alcohòlica concreta per discriminar entre infraccions penals o les merament administratives.
L'actuació policíaca serà la següent: en aplicació de l'article 124 de la Llei del Codi de Circulació la franja mínima punible es situa per sobre del 0,2 g/l de sang en els conductors professionals i el 0,5 g/l de la resta de conductors. Donat que el Codi Penal (veure article 268) requereix com a element objectiu perquè existeix delicte, que el consum de begudes alcohòliques produeixi una conducció de la qual se'n pugui derivar un perill per al trànsit.
El Cos de Policia elevarà per la via penal totes les constatacions positives i en el cas que l'autoritat judicial estimi que no existeix il·lícit penal, sancionarà aleshores per la via administrativa (en aplicació del Codi de Circulació).
Les conseqüències jurídiques d'aquestes infraccions per la via penal comporten la privació del permís de conduir fins a tres anys, presó fins a un any o arrest.
A títol d'exemple, en els darrers casos d'alcoholèmies positives, la Batllia d'Andorra ha aplicat privacions del permís de conduir d'entre 12 i 36 mesos i pena d'arrest.
Per la via administrativa, el M.I. Ministre de Justícia i Interior pot suspendre un permís de conduir per una durada màxima de 6 mesos juntament amb una sanció imposada pel Cos de Policia, d'entre 150 i 900 euros.
S'aplicarà també l'article 270 del Codi Penal, delicte de conducció temerària amb perill concret per a les persones, procedint en aquest cas a la detenció de l'infractor.
S'efectuarà també un especial control dels ciclomotors, per tal de detectar i evitar les infraccions més perilloses (avançaments indeguts, excessos de velocitat o conduccions temeràries i no ús del casc reglamentari) vist que com posen de manifest les dades que a continuació es presenten, en el 51% dels accidents de circulació hi ha motocicletes implicades i que el nombre més elevat de víctimes mortals correspon a motoristes.
Les dades:
1/ Accidents de circulació amb atestat (lesions amb període de curació superior a 15 dies o mortals) i víctimes:
S'ha produït una disminució important del nombre d'accidents més greus. Es tracta de la xifra més baixa dels darrers anys.
D'aquest 87 accidents, 57 s'han produït en vies urbanes (29 al nucli urbà d'Andorra la Vella) i 30 en vies interurbanes (11 a la CG1 entre Sant Julià i Andorra la Vella i 10 entre Escaldes-Engordany i La Massana).
En 44 d'aquests 87 accidents (el 51%) hi ha intervingut motocicletes o ciclomotors.
És també la xifra més baixa dels darrers anys pel que fa persones ferides en accident de circulació.
Persones ferides segons la gravetat (en funció dels dies de curació).
Augmenta però el nombre de víctimes mortals (7 l'any 2005).
4 d'aquestes víctimes mortals eren conductors de motocicleta, 2 passatgers d'automòbil i 1 vianant.
4 de les víctimes mortals s'han registrat a la CG2 entre Escaldes-Engordany i Encamp (abans del 31/10/2005).
Accidents de circulació amb motocicletes o ciclomotors: S'estabilitza el nombre d'accidents amb motocicleta.
2/ Alcoholèmies i sinistralitat.
Relació entre accidents de circulació amb atestat i alcoholèmies positives:
Continua doncs la disminució paulatina de l'alcoholèmia com a causa d'accidentalitat. Cal atribuir aquesta dada a la persistència de les campanyes preventives de control.
La xifra total de controls d'alcoholèmia positius ha augmentat lleugerament.
El Cos de Policia valora positivament la majoria d'aquestes dades donat que indiquen una clara disminució de la sinistralitat i de l'alcoholèmia al volant, considerant doncs que cal mantenir les campanyes preventives de controls d'alcoholemia.
Preocupa però l'alta xifra de víctimes mortals en accidents amb motocicletes, el que obliga a extremar el control dels seus conductors i la detecció i prevenció de les infraccions amb aquests vehicles d'utilització important durant l'estiu.
Escaldes-Engordany el 29 de juny del 2006.