29/06/2005 16h40, Inici d'una campanya de circulació segura i prevenció d'accidents de trànsit
El Cos de Policia realitzarà una campanya per afavorir la circulació segura i la prevenció d’accidents de trànsit.Durant el període estival, amb l’arribada de la bonança i les vacances, es veuen incrementats els desplaçaments i la mobilitat dels ciutadans a qualsevol hora del dia i de la nit. Al mateix temps hi ha la celebració de festes populars que poden augmentar el consum de begudes alcohòliques.
El risc d’accidents de circulació durant aquests desplaçaments es per conseqüent més elevat, així com el risc de que ho siguin amb resultat de lesions és superior degut a una major utilització dels vehicles de dues rodes.La campanya de circulació segura es basa en l’increment de la presència policíaca a la xarxa viària andorrana, amb controls a totes les vies de circulació, amb especial èmfasi en certs punts d’especial incidència (Av. de la Bartra, tram de la Margineda, Túnel de St. Antoni a La Massana).
Aquest operatiu estarà coordinat per l’àrea de Trànsit i Fronteres del Cos de Policia, però comptarà amb la participació de la resta d’unitats uniformades del Cos.Els controls es duran a terme durant l’estiu (de juliol fins a setembre), aleatòriament a qualsevol hora i lloc de la xarxa viària, però amb especial intensitat en horari nocturn, amb la intenció de:Controls de velocitat/radar: Evitar els accidents relacionats amb l’excés de velocitat, per mitjà de l’increment de controls de radars mòbils a les vies de circulació. El Ministeri de Justícia i d’Interior està preparant la instal·lació d’un radar fix a l’Av. de la Bartra d’Encamp.Controls de motocicletes i ciclomotors: Comprovar que els vehicles que circulen, compleixen les condicions tècniques i administratives necessàries per garantir la seguretat pròpia i de la resta d’usuaris. També controls d’emissió excessiu de sorolls amb la utilització de sonòmetres.Controls preventius d’alcoholèmia: Es realitzaran també controls preventius d’alcoholèmia, amb la preceptiva autorització del M.I. Sr. Ministre de Justícia i Interior, per evitar el risc d’accidents relacionats amb al consum de begudes alcohòliques, sensibilitzar als ciutadans en els riscs personals i aliens que prenen en conduir sota l’efecte de l’alcohol i detectar aquestes conductes de risc abans de que produeixin els accidents de circulació. S’anunciarà posteriorment l’inici de la campanya de controls d’alcoholèmia.Els controls de circulació s’iniciaran a partir de demà 30 de juny del 2005, mentre que els controls preventius d’alcoholèmia s’iniciaran més endavant.Algunes dades estadístiques:
1/ Accidents de circulació amb atestat (lesions amb període de curació superior a 15 dies o mortals):
2000 = 95
2001 = 99
2002 = 93
2003 = 96
2004 = 110
2/ Relació entre accidents de circulació amb atestat (veure apartat 1) i alcoholèmia:
2001 = 18%
2002 = 9%
2003 = 8%
2004 = 5%
Doncs hi ha una disminució molt significativa en la incidència de l’alcohol en la sinistralitat, havent-se reduït notòriament.
3/ Total de conduccions en estat d’embriaguesa (amb accident o sense):
2000 = 504
2001 = 373
2002 = 419
2003 = 432
2004 = 361
4/ Accidents de circulació amb motocicletes/ciclomotors (amb atestat):
2001 = 31
2002 = 49
2003 = 45
2004 = 44
2005 = 12 (de gener a maig).
5/ Quan es vàren iniciar els controls preventius d’alcoholèmia, l’any 2000/2001 l’índex de resultats positius sobre el total de persones controlades es situava a l’entorn del 8%, mentre que l’any 2002 s’havia reduït al 5,60%
Escaldes-Engordany, 29 de juny del 2005.